Menu główne:
Ten dokument określa za co i w jaki sposób oceniany jest uczeń na lekcjach. Zasady te omówione są w następujących punktach:
- Zadania systemu oceniania
- Procedury oceniania
- Zasady oceniania
- Obszary aktywności ucznia w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, będące przedmiotem oceny
- Narzędzia i czas sprawdzania osiągnięć uczniów
- Zasady ustalania oceny bieżącej
- Ogólne kryteria ocen
- Zasady ustalania oceny śródrocznej, rocznej i końcowej
- Procedury uzyskiwania oceny wyższej
- Sposoby informowania uczniów i rodziców
- Zasady pracy zdalnej (nowość!!!)
1. Pobudzanie uczniów do systematycznej pracy i rozwoju, wspieranie motywacji.2. Wskazanie kierunku dalszej pracy przez zwrócenie uwagi na sukcesy i braki.3. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za osobiste postępy.4. Wdrażanie uczniów do samooceny i umiejętności planowania własnej nauki.5. Dostarczenie nauczycielom możliwie precyzyjnej informacji o poziomie osiągania przyjętych celów kształcenia informatycznego, szczególnie w zakresie umiejętności.6. Dostarczenie rodzicom bieżącej informacji o osiągnięciach ich dzieci.
1. Oceny dokonuje się w stopniach szkolnych, określonych w obowiązującym rozporządzeniu ministra właściwego ds. edukacji w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.2. W formie opisowej tj. rozszerzonej zwrotnej informacji udzielanej uczniom i rodzicom ustnie lub (w razie konieczności) pisemnie.
1. Uczeń oceniany jest zgodnie z przyjętymi wymaganiami w myśl zasad przyjętych w Statucie, z możliwością stworzenia indywidualnego programu „naprawy".2. Ocenie podlegają:1) praca na lekcji• ćwiczenia praktyczne, wykonywane podczas zajęć i analizowane pod kątem osiągania celów operacyjnych lekcji,• odpowiedzi ustne,• jakość pracy i aktywność na lekcji,• współpraca w grupie;2) sprawdziany wiadomości i umiejętności po każdym zrealizowanym dziale, zapowiedziane tydzień wcześniej, z podanym zakresem, przeprowadzane z użyciem specjalnych narzędzi pracy3) prace domowe• bieżące - utrwalające lub przygotowujące do opracowania nowej lekcji,• długoterminowe - stanowiące pracę nad projektem tematycznym,• prace nieobowiązkowe - będące samodzielną uczniowską propozycją poszerzenia wiadomości i umiejętności np. prowadzenie stałego działu w gazetce szkolnej / na stronie www szkoły;4) osiągnięcia w konkursach szkolnych i innych.3. Uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w przypadku swojej nieobecności, a także prawo do jednokrotnej poprawy oceny niesatysfakcjonującej w terminie ustalonym z nauczycielem.4. Uczeń posiadający orzeczenie lub opinię z PPP jest oceniany wg dostosowanych kryteriów.
1. Posługiwanie się w opisie pojęć, środków, narzędzi i metod informatyki prawidłową terminologią informatyczną.2. Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy według zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.3. Organizacja pracy.4. Praca z programem - stosowanie odpowiednich metod, sposobów wykonania i osiąganie przewidzianych rezultatów.5. Rozwiązywanie problemów - dobór właściwego narzędzia oraz dostosowanie środowiska programu do rozwiązywanego zadania.6. Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych.7. Aktywność na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, np. udział w konkursach przedmiotowych, w pracach redakcji gazetki szkolnej / strony internetowej szkoły, itp.8. Współpraca w grupie.9. Wkład pracy ucznia.10. Stopień i rodzaj motywacji uczenia się.
1. Sprawdziany w formie przygotowanych narzędzi pracy (również ćwiczeń praktycznych na komputerze) - po każdym dziale. Sprawdzianem może być również średnia ocena ze wszystkich wykonanych i ocenionych ćwiczeń praktycznych z danego działu lub ćwiczeń i zapowiedzianej pracy pisemnej (z teorii).2. Ćwiczenia praktyczne wykonywane na lekcji.3. Odpowiedzi ustne dotyczące treści znanych i nowych oceniane według znanych uczniom kryteriów, np.: rzeczowości, dynamiczności, aktywności myślowej.4. Prace domowe.5. Planowa obserwacja postaw ucznia w takich sytuacjach, jak:• przygotowanie stanowiska pracy,• aktywność i zaangażowanie na lekcji,• współpraca w grupie,• tempo pracy,• przestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy.6. Inne formy aktywności (np.: udział w konkursach, wykonywanie zadań nadobowiązkowych).
1. Obszary, w których uczeń oceniany jest według podanej tabeli wymagań edukacyjnych w zakresie wiadomości i umiejętności z informatyki:• sprawdziany oraz ćwiczenia praktyczne oceniane są według ustalonych każdorazowo zasad podanych przez nauczyciela przed sprawdzianem osiągnięć ucznia,• odpowiedzi ustne oraz prace domowe, za które stawia się stopnie w zależności od obszerności i poziomu prezentowanych wiadomości i umiejętności.2. Obszar, w którym uczeń oceniany jest według podanej tabeli wymagań edukacyjnych w zakresie postaw w stosunku do przedmiotu informatyka:• przygotowanie stanowiska pracy,• aktywność i zaangażowanie na lekcji,• współpraca w grupie,• tempo pracy,• przestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy,• udział w konkursach i uzyskiwane w nich osiągnięcia.
W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań (ocenę wyższą może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym).1. Ocena celująca (skrót: cel). Uczeń:1) spełnia wszystkie wymagania zapisane w podstawie programowej2) angażuje się w prace pozalekcyjne, np.: opracowywanie materiałów do szkolnej witryny www, pomoce informatyczne, redagowanie i opracowywanie gazetki szkolnej / witryny szkolnej, itp.3) bierze udział w konkursach o tematyce informatycznej i osiąga w nich sukcesy (jest w gronie laureatów)4) opanowana przez niego wiedza i nabyte umiejętności pozwalają mu twórczo dzielić się nimi nie tylko w szkole ale i w środowisku lokalnym (np.: systematyczne i merytoryczne prowadzenie blogu internetowego, własnej strony www, współredagowanie witryny internetowej, itp.)5) otrzymał w pierwszym terminie co najmniej bardzo dobre oceny ze sprawdzianów i bardzo dobre z kartkówek6) zna zaawansowane operacje systemu, orientuje się w podstawowych operacjach systemów alternatywnych do Windows7) sprawnie posługuje się innym oprogramowaniem niż używane na lekcji8) jego pilność, systematyczność, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń9) wyjątkowo aktywnie uczestniczy w lekcjach, jest zdyscyplinowany10) pomaga innym uczniom w opanowaniu sprawności pracy z komputerem11) śledzi na bieżąco rozwój TI (czasopisma strony internetowe), zna i omawia zagadnienia dotyczące nowości ze świata informatyki2. Ocena bardzo dobra (skrót: bdb). Uczeń:1) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony podstawą programową i wybranym programem nauczania informatyki2) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami3) otrzymał co najmniej dobre oceny ze sprawdzianów i bardzo dobre z kartkówek; poprawił połowę dobrych ocen ze sprawdzianów na bardzo dobrą4) posiada uzupełniony zeszyt oraz wykonane zadania domowe5) dobrze zna podstawowe operacje systemu Windows6) chętnie i systematycznie uczestniczy w lekcjach, jest zdyscyplinowany7) wyróżnia się aktywnością na tle grupy uczniów3. Ocena dobra (skrót: db). Uczeń:1) opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy informatycznej na danym poziomie edukacji2) dysponuje dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości przy rozwiązywaniu ćwiczeń praktycznych3) uzyskuje stale dobre postępy podczas prowadzonych zajęć4) otrzymał co najmniej dostateczne oceny ze sprawdzianów i dobre z kartkówek; poprawił połowę słabszych ocen ze sprawdzianów na dobrą5) posiada zeszyt, ale zdarzają się braki (posiada 75% zapisów)6) dość dobrze zna podstawowe operacje sytemu Windows7) chętnie uczestniczy w lekcjach, stara się być przygotowany4. Ocena dostateczna (skrót: dst). Uczeń:1) opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy2) dysponuje przeciętna wiedzą w zakresie materiału przewidywanego programem, w jego wiadomościach są luki3) wykonuje ćwiczenia praktyczne, choć budzą one zastrzeżenia (np.: „byle jakie, przy użyciu tylko podstawowych opcji programu")4) otrzymał co najmniej dopuszczające oceny ze sprawdzianów i dostateczne z kartkówek poprawił połowę słabszych ocen ze sprawdzianów na dostateczną5) posiada zeszyt, ale ma baraki (posiada 50-75% zapisów)6) zna najbardziej podstawowe operacje sytemu Windows7) wykazuje przeciętne zainteresowanie przedmiotem, ale w miarę systematycznie uczęszcza na lekcje5. Ocena dopuszczająca (skrót: dop). Uczeń:1) zdobył wiadomości, które są niewystarczające na przekazanie podstawowej wiedzy informatycznej2) proste ćwiczenia o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy pomocy nauczyciela3) otrzymał co najmniej dopuszczające oceny z kartkówek4) poprawia ewentualne niedostateczne oceny ze sprawdzianów (co najmniej połowę z nich zaliczył)5) posiada zeszyt, ale ma znaczące braki (posiada 25-50% zapisów)6) zna najbardziej podstawowe operacje sytemu Windows, ale posługuje się nimi tylko według wskazówek nauczyciela7) będąc na lekcji słucha, i nie przeszkadza w jej prowadzeniu8) opuszcza lekcje, niechętnie bierze w nich udział6. Ocena niedostateczna (skrót: ndst). Uczeń:1) nie opanował najbardziej podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych programem2) braki w wiedzy i umiejętnościach uniemożliwiają mu kontynuację nauki3) nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych zadań4) otrzymał niedostateczne oceny z kartkówek5) nie przystąpił do poprawy niedostatecznych ocen ze sprawdzianów6) nie posiada zeszytu przedmiotowego lub posiada poniżej 25% zapisów7) często bez obiektywnej przyczyny opuszcza lekcje, bardzo niechętnie bierze w nich udział
1. Ocena śródroczna ustalana jest na zakończenie I półrocza.2. Ocena roczna wystawiana jest na zakończenie każdego roku nauki, za wyjątkiem ostatniego, w którym ustalana jest ocena końcowa.3. Przy wystawianiu oceny śródrocznej, rocznej i końcowej przyjmuje się następujące zasady:Ocena nie ma charakteru średniej arytmetycznej wyników cząstkowych; znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane ze sprawdzianów, dłuższych wypowiedzi, referatów, o ile prezentacja ich przyjmie formę wypowiedzi ustnej (cyfrowej) oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym. Dla jasności podana zostaje następująca „waga” ocen zaczynając od najwyższej:
- średnia ocena uzyskana ze wszystkich ocen rocznych na danym etapie edukacyjnym w przypadku wystawiania oceny końcowej (waga 6)
- ocena śródroczna (waga 5)
- oceny za badania wyników / diagnozy (waga 4)
- oceny za sprawdziany (waga 3)
- oceny za kartkówki (waga 2)
- oceny za dłuższe wypowiedzi ustne na lekcji (waga 2)
- oceny za zadania domowe, oceny z odpowiedzi ustne na lekcji, oceny z innych ćwiczeń (waga 1)
- oceny za aktywność uczniów (waga 1)
W przypadku klasyfikacji ocenę
- cel otrzymuje uczeń, którego średnia wynosi 5,75 i wyżej
- bdb 4,75 - 5,74
- db 3,75 - 4,74
- dst 2,75 - 3,74
- dop 1,75 - 2,74
- ndst 1,74 i niżej
Ponieważ ocena półroczna/roczna uwzględnia cały czas pracy ucznia w danym okresie nauczyciel nie przewiduje żadnego dodatkowego „dopytywania” lub „zaliczania”.W przypadku klasyfikacji rocznej i końcowej, jeśli uczeń spełnia wymagania z ogólnych kryteriów ocen na dany stopień, a jego średnia wynosi x,65 to może wnioskować o dodatkowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności na poziomie oceny wyższej niż zaproponowana przez nauczyciela. Musi to zgłosić nauczycielowi do 2 dni od podania przez ocen proponowanych. Termin sprawdzenia wiedzy i umiejętności nauczyciel ustala z uczniem - poza godzinami lekcji.
1. Sprawdziany - uczniowie, którzy uzyskali ze sprawdzianu niesatysfakcjonującą ich ocenę mogą jednokrotnie przystąpić do poprawy. Odbywa się ona w czasie ustalonym przez nauczyciela poza lekcjami informatyki. Poprawiona ocena jest wpisywana do dziennika obok starej i nie anuluje oceny pierwotnej. Jeżeli sprawdzian z ostatniego działu w danym półroczu będzie przeprowadzany w terminie, który uniemożliwia jego ocenę (i czas na ewentualną poprawę) przed klasyfikacją śródroczną, uzyskana ocena wpisywana jest na kolejne półrocze.2. Nie ma możliwości poprawy oceny z zapowiadanej przez nauczyciela kartkówki.3. Oceny roczne (końcowe) - w zakresie ocen i rocznych (końcowych) istnieje możliwość uzyskania oceny wyższej od proponowanej. Tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych dookreśla Statut.Szczegółowe warunki uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej:
4. Jeżeli uczeń uzyskał w II półroczu ocenę o dwa stopnie wyższą niż w I półroczu, to chcąc otrzymać taki stopień jako ocenę roczną musi przystąpić do zaliczenia materiału z zakresu I półrocza. Termin poza zajęciami edukacyjnymi i sposób zaliczenia ustala nauczyciel.
Rozdział 11 - Zasady pracy zdalnej1. Na pierwszej lekcji uczniowie są szczegółowo zapoznawani przez nauczyciela z Przedmiotowymi Zasadami Oceniania. Na pierwszej lekcji w drugim półroczu nauczyciel przypomina główne założenia PZO.2. Wymagania na poszczególne oceny są cały czas dostępne dla uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych).3. Wszystkie oceny są jawne.4. Sprawdziany przechowywane są w szkole do końca roku szkolnego.5. Wychowawcy klas na zebraniach lub podczas spotkań indywidualnych informują rodziców o ocenach.6. W razie potrzeby nauczyciel wzywa rodziców indywidualnie.7. Rodzice zawsze mogą kontaktować się z nauczycielem. Czas i miejsce spotkania ustalane są wspólnie przez obie strony.
W przypadku wprowadzenia w szkole kształcenia na odległość na informatyce obowiązują poniższe zasady nauki zdalnej:1. Nauczyciel, uczniowie oraz rodzice korzystają z ujednoliconego kanału komunikacyjnego (G-Suite, dziennik elektroniczny Librus Synergia).2. Nauczyciel, uczniowie, rodzice zobowiązani są do odbierania i odsyłania na w/w kanałach informacji zwrotnej do godziny 17:00.3. Zajęcia informatyki są prowadzenie zgodnie z planem lekcji z użyciem platformy Google Classroom. Połączenie lekcyjne w wersji on-line trwa do 30 minut. Materiały od nauczyciela są dostępne dla uczniów również poza godzinami lekcji.4. Uczniowie mają obowiązek uczestniczyć w lekcjach on-line, a w przypadku braku takiej możliwości, rodzic/prawny opiekun zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie wychowawcę/nauczyciela uczącego poprzez wiadomość wysłaną w dzienniku elektronicznym.5. Treści programowe realizowane podczas nieobecności na lekcji on-line, uczeń ma obowiązek nadrobić we własnym zakresie, a wykonane zadania odesłać do nauczyciela, nie później niż 7 dni od nieobecności.6. Odnotowywanie frekwencji odbywa się zgodnie z zasadami obowiązującymi podczas nauki stacjonarnej.7. W celu zapewnienia optymalnych warunków pracy uczeń powinien używać słuchawek, kamery i mikrofonu.8. Zadane prace domowe w czasie zdalnej nauki uczniowie odsyłają wyłącznie przez platformę Google Classroom, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. W przypadku niedotrzymania terminu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną z możliwością jej poprawy. Termin poprawy mija na kolejnej lekcji z informatyki.9. Nauczyciel ma możliwość przeprowadzenia sprawdzianu/pracy kontrolnej w umówionym terminie, na terenie szkoły z zachowaniem reżimu sanitarnego.10. Napisane przez uczniów prace kontrolne/sprawdziany na terenie szkoły w czasie zdalnego nauczania, podlegają dwudniowej kwarantannie. Przepis ten nie dotyczy prac w formie elektronicznej.